Vuosikertomus 2021

1. Yleistä
Vuonna 2021 ammattiosastomme joutui toimimaan koronaviruksen ehtojen mukaan. Kokouksia on pidetty ja päätöksiä on tehty yksimielisesti. Alueeltamme SuPerin liittohallituksessa on toiminut Eeva Hakala ja Merja Puuskamäki hänen varajäsenenään. Paikallisella tasolla ammattiosasto on toiminut mahdollisuuksien mukaan aktiivisesti ja pyrkinyt olemaan jäseniään lähellä. Kevät- ja syyskokouksiin on osallistunut jäseniä kiitettävästi. Yhteyksiä on pidetty oppilaitoksiin ja muihin yhteistyötahoihin. Kauan odotettu SoTe-sopimus tuli voimaan 1.9.21.

2. Jäsenistö
Ammattiosastossamme oli 13.12.21 784 jäsentä. Muistimme 50-, 60-, 70 ja 80 vuotta täyttäviä jäseniämme paikallisen yrittäjän keittiöpyyhkeellä.

3. Varsinainen toiminta
Opiskelijavastaavat ovat käyneet koululla, aula-info oli 11.10.21. Kevään aikana opo on käynyt pitämässä järjestötietoustunteja opiskelijoille. Ammattiosaston neuvottelemat alennukset: Kultajousiliikkeet Rewell sekä Kivihaka -20%, Silmälasiliike Iris 20%, Sisustusliike Säde -10% ja Liikuntakeskus Lykke 20 euroa aloituksesta, alennuksen on saanut jäsenkorttia näyttämällä. Kevätkokouksen 21.4.21 järjestimme Kotirannan työväentalolla, kokoukseen osallistui 25 joista paikalla 15, loput teamsin välityksellä. Syyskokouksen järjestimme 13.12.21 Ravintolalaiva Faroksella. Kokoukseen osallistui 30 paikan päällä ja yksi teamsin välityksellä, kokoukseen osallistuneet saivat suklaarasian ja tarjosimme ruokailun kokouksen jälkeen. Järjestimme 40-vuotis juhlan 27.10.21 Ravintola Waskiassa, mukana juhlassa 50 osallistujaa joista 7 perustajajäsentä. Juhlaan osallistujia muistimme pienellä lahjalla.

Ammattiosastostamme  on osallistuttu SuPerin pääluottamusmiesten neuvottelupäiville, luottamusmiesten koulutukseen, puheenjohtajien neuvottelupäiville ja työmarkkinapäiville, kaikki on järjestetty tänä vuonna etänä teamsin kautta. Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän (Hyky) ohjausryhmään ja SuPerin maakuntaneuvotteijoiden ryhmään on osallistunut Anne Humalamäki. Hykyn alakohtaisiin ryhmiin ovat osallistuneet Marja Isomöttönen ja Anne Seijari-Damski.

Liitto on järjestänyt teamsin välityksellä after york:ja, TSJ-koulutusta, erikoissairaanhoidon ja Tyks/Erva-alueen ajankohtaisia tapahtumia sekä SuPer-nuorten-illan. SoTe-tes oli 17.5 ja 25.8.21, kunta/teams oli 18.3.21. Näihin on osallistuttu mahdollisuuksien mukaan. Alueen ammattiosastojen kanssa olemme tavanneet teamsin välityksellä. Liitto järjesti jäsenkilpailun ja palkinnoksi oli virtuaalinen hyvinvointiin liittyvä show 1.12.21. Ammattiosastolle on perustettu omat facebook-sivut 29.11.21.

4. Järjestötoiminta

SuPerin Vaasan kaupungin pääluottamusmiehenä on toiminut Anne Humalamäki 50%:lla työajalla. Varapääuottamusmiehenä/luottamusmiehenä Anne Seijari-Damski ja luottamusmiehenä kotipalvelussa Sini Palomaa. Yksityispuolen luottamusmiehinä ovat toimineet: Arja Suutarinen Mehiläinen, Robin Valli Attendo Oy/Omenapuisto, Anu Alppinen Attendo/Milka ja Laura Kaasalainen Vaasan Validia-Palvelut. Yksityispuolen varaluottamusmiehinä ovat toimineet:: Chanette Mäkinen päiväkoti Rantapääsky, Niko Verronen Attendo/Milka ja Johanna Norrena Vaasan Validia-Palvelut.
STTK:n aluetoimikunnassa ovat olleet Tiina Ojala ja Sini Palomaa. Vaasan kaupungin Kolan työsuojeluvaltuutettuna on toiminut Tiina Ojala.
Olemme olleet edustettuina seuraavissa ryhmissä: Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen- ja sosiaali- ja terveysviraston kehittämisryhmissä. SoTe:n maakuntaneuvottelijana Anne Humalamäki ja varajäsenenä  SuPer ao ry 314 edustaja. Hykyn ohjausryhmän henkilöstöedustajina ovat Anne Humalamäki ja SuPer ao ry 314 edustaja. Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän yt-neuvottelut käytiin kevään -21 aikana. Ammattiosaston SuPerin neuvottelijat ovat olleet Anne Humalamäki ja Marja Isomöttönen.

Kokoustoiminta
Sääntömääräiset kokoukset:
Kevätkokous oli 21.4.21 Kotirannan työväentalolla, läsnä 25 joista 15 etänä ja syyskokous 13.12.21
Ravintolalaiva Faroksella, läsnä 30 jäsentä paikan päällä ja yksi jäsen teamsin välityksellä.
Hallitus on kokoontunut 7 kertaa vuonna 21.

Hallitus 2021
Hallituksessa on puheenjohtajana Marja Isomöttönen sekä kahdeksan varsinaista jäsentä ja seitsemän varajäsentä. Yhdysjäseniä ammattiosastossa on 21.

Tiedotustoiminta
Sääntömääräisistä kevät- ja syyskokouksista ilmoitukset ovat olleet SuPer-lehdessä kuulumisia-palstalla, työpaikkojen ilmoitustauluilla sekä ammattiosaston omilla nettisivuilla. Sivuiltamme löytyvät puheenjohtajan, pääluottamus- ja luottamusmiesten sekä työsuojeluvaltuutettujen tiedot. Sivuillamme on myös kuluvan vuoden toiminta, kokoukset, retket ja muut ajankohtaiset tapahtumat. Toiminnasta on ollut myös ilmoituksia SuPer-lehdessä. STTK:n aluejärjestön ja kehittämistyöryhmien kuulumiset käymme läpi kokouksissa.

5. Taloudellinen toiminta
Ammattiosastomme talous koostuu liiton jäsenmaksupalautteista.

6. Lopuksi
Vuonna 2021 olemme mahdollisuuksien mukaan osallistuneet ammattiosastomme toimintaan. Olemme osallistuneet myös useisiin erilaisiin yhteisiin tilaisuuksiin muiden järjestöjen kanssa sekä jäseniltoihin niin paikallisiin kuin alueellisiinkin, pääosin teamsin välityksellä. Liiton järjestämiin tilaisuuksiin ja koulutuksiin osallistumalla olemme vahvistaneet ammattiosastotoimintaamme.

.